Xeno

Xeno

A 'n' F Software 1986

 

Igen érdekes, és meglehetősen egyedi ötlet a számítógéppel gombfocizni. (Bár nem ez a leghóbortosabb ötlet, erre a címre horgász program (!) a Jack Charltons's Match Fishing pályázhat. De ne kanyarodjunk el ennyire a gombfocitól, inkább töltsük be a programot! A játék a gombfoci egy elég érdekes változatát valósítja meg: mindkét "csapat" egy játékosból áll, akik felváltva lőnek. A programban azonban a célzásra meghatározott idő áll rendelkezésünkre, így pörgős (és élvezetes) játékban lesz részünk. Tekintsük át a betöltés után elénk táruló menüt:

 

1. COMPUTER OPPONENT - a számítógép ellen kívánunk játszani

2. TWO PLAYER GAME - barátunk ellen, egymás ellen játszhatunk. Sajnos ebben az esetben csak billentyűzetről játszhatunk.

3. KEYBOARD - az irányítás billentyűzetről történik (mindkét játékos részéről)

4. KEMPSTON JOYSTICK - az irányítás Kempston interface-el történik (1. játékos módban)

5. CURSOR JOYSTICK - az irányítás Cursor interface-el történik (1. játékos módban)

6. REDEFINE KEYS PLAYER ONE - az 1. játékos irányító-billentyűit állíthatjuk be

7. REDEFINE KEYS PLAYER TWO - a 2. játékos irányító-billentyűit állíthatjuk be

8. QUARTER LENGHT - a negyedek hosszát (a játékidőt) állíthatjuk percben. Az igazi focival szemben itt nem félidők vannak, hanem negyedekből áll a játék.

9. TIMEOUT - a lövés előtti célzáshoz rendelkezésre álló időt állíthatjuk be másodpercben. Minél kevesebbre állítjuk be az értéket, annál inkább "arcade" jelegű lesz a játék. Az alap beállítás (3 másodperc) ideálisnak mondható, a kezdők feljebb állíthatják 4 másodpercre. Az igazi "stratégák", akik minden lövés alaposan át szeretnek gondolni, állítsák 0-ra az értéket, így korlátlan ideig tanulmányozhatjuk a pályát. A gép szerencsére ilyenkor sem szöszmötöl a lövéssel, de sajnos elképzelhető olyan eset, hogy a gépi játékos "kiakad".

 

Mindezek beállítása után a 0 megnyomásával indíthatjuk a játékot. A játék középkezdéssel indul. Az 1. játékos kezd. A lövés a következőképpen történik: Az a játékos, aki következik, az irányító billentyűkkel egy célkeresztet mozgat a pályán. A célkereszt és a "játékosunk" közötti szaggatott vonal a célzást segíti. Minél távolabb visszük a célkeresztet, annál erőssebben indítjuk el a játékosunkat. A lövés erejét a szaggatott vonal hosszából, és a célzás közben hallható hang magasságából mérhetjük le. (Elég borzalmas hang, de idővel megszokjuk.) Lőni a tűz gomb megnyomásával tudunk, vagy ha lejárt a célzásra rendelkezésre álló időnk, játékosunk automatikusan megindul a célkereszt irányába. Nemcsak a labdát, hanem a ellenfelet is eltalálhatjuk. Aki belejön a játékba, akár "menet közben, kapásból " is lőhet. Ha játék közben úgy érezzük, hogy a gép már elég alaposan elvert minket, a CAPS SHIFT + SPACE megnyomásával visszaléphetünk a menübe.

A pálya alakja nem a megszokott, hanem középen a legvastagabb. Így a labda előrejuttatásában remekül segítségünkre van (meg az ellenfél segítségére is...) a fal, nyugodtan lőjük neki a labdát. Azt se felejtsük el, hogy a falról visszapattanva is ellőhetjük a labdát, vagy akár a saját kapunkból visszapattanva is háríthatunk! A labda mozgása elég jól sikerült a programozóknak, bár a fal közelében néha történhetnek "furcsa" dolgok. Amúgy nagyon ötletesen néz ki a játéktér a nézőkkel...

A program nagyon jól sikerült (és emellett színvonalas a technikai megvalósítás is)! A gép kezdetben elég jó ellenfélnek számít, később azonban kinőjük. Mindenképpen érdemes kipróbálni, még annak is, aki soha nem próbálta eddig a gombfocit.

 

Letöltés

 

Kiss László