Batman Ocean 1986 |
A mikroszámítógépekre készült játékprogramok íróinak kimeríthetetlen ötletforrásai a képregények, angol nevükön comics-újságok. A képregényeket eredetileg a csökkent képességű gyermekek oktatásához használták, de a közöttük aratott hatalmas siker indokolttá tette azt, hogy a nagy közönség előtt is kipróbálják. Az ötlet kiválóan bevált, a társadalom ifjabb és idősebb rétege is osztatlan lelkesedéssel fogadta az újítást. A képregények diadalmenete napjainkban is tart: a piacon soha nem látott tömegű comics kapható (pl. Bécsben egy külvárosi boltban több, mint 2000 /!/ folytatásos képregény különféle számaiból válogathat a vásárló). A képregények a történet szempontjából a lehető legszélesebb skálát ölelik fel: a gyermekmeséktől a krimikig és a szépirodalom remekeiig szinte minden megtalálható. Külön kategóriát képeznek a - leginkább - 6-14 éves korosztálynak készült, "szuperemberek"-ről szóló sorozatok. Ezek között a legismertebb a SUPER MAN és a BATMAN.
Az OCEAN cég BATMAN című játéka is a népszerű sorozat egyik epizódját dolgozza fel. A játék megvalósítása - finoman szólva - "koppintás", az ULTIMATE cég által forgalmazott játékok (ALIEN 8, KNIGHT LORE, stb.) ötletén alapul, de még ezzel a kis szépséghibával is egyike a tavalyi év legjobb arcade-játékainak.
A játék során a BATMAN figurát irányítjuk, célunk az autó összerakása, amelynek segítségével elindulhatunk elrabolt barátunk, Robin kiszabadítására. Az autó darabjai egy több, mint 120 szobából álló labirintusban vannak elszórva. Apró muhiba folytán minden felszerelés nélkül indulunk el, tehát a labirintusban ezeket is össze kell gyűjtenünk. A játék főmenüjében beállíthatjuk a kívánt joystick-irányítást vagy definiálhatjuk a vezérlőbillentyűket. A főmenüben ezenkívül még található két érdekes opció: a CONTROL SENSITIVITY HIGH/LOW segítségével meghatározhatjuk az irányítás "érzékenységét", vagyis hogy mennyire van hatással a billentyűk megnyomása BATMAN mozgására, majd beállíthatjuk a játék hangját is (NASTY - minden hang; USEFUL csak a lépések zaja; LATE AT NIGHT - csend).
Az autó összerakásához végig kell járni a 8 szinten elhelyezett szobákat. A szobák csapdákkal és ellenségekkel vannak telezsúfolva, tehát a végcélig csak hosszú gyakorlás után szerzett tapasztalatokkal juthatunk el. A szobák berendezési tárgyait céljaink érdekében tetszés szerint átrendezhetjük, de ha a szobát elhagyjuk az eredeti állapot fog visszaállni. Ez a tulajdonság, az esetleges átrendezési hibák korrigálására is alkalmas.
A csapdákon és ellenfeleken kívül a szobákban jónéhány hasznos tárgyat is találhatunk, amelyek részben a felszerelésünket képezik, részben tulajdonságainkat javítják fel (a mellékelt térképen ezeket részletesen jelöljük):
- hátizsák: a tárgyak összegyűjtéséhez szükséges
- csizmák: csak felvételük után tudunk ugrálni
- ''háti távolságleküzdő szerkezet": egy rakéta, amellyel ugrás közben repülhetünk illetve fordulhatunk
- öv: nagyobb lendületet tesz lehetővé, ezáltal fokozza az ugrás nagyságát
Tulajdonságainkat a kis BATMAN figurák megszerzésével javíthatjuk. Ez több dolgot eredményezhet: sebesség megnövelése, sérthetetlenség, dupla magasságú ugrás, extra élet. Természetesen ezek a tulajdonságok csak megszabott ideig érvényesek (az erő fogyását a bal alsó sarokban lévő számlálók mutatják). Vigyázat, van olyan BATMAN-figura is, amely elveszi az addig megszerzett erőnket!
Az akció a 0. szinten, a START feliratú pontról indul. A játékot mindig a hátizsák felvételével kezdjük, hogy a többi tárgyat legyen hol raktároznunk. Ezután a csizmákat kell megszereznünk. A szobába lépve egy futószalagra pottyanunk, vitessük el magunkat a szoba alsó sarkába, ahol egy ellenség kóricál. Ha elég közel megy el előttük, a 'fel'-gombot folyamatosan nyomva menjünk el mögötte a - 3. beugróig. Várjuk meg amíg az ellenség elmegy, engedjük el a gombot ás szaladjunk el a csizmákért.
Ezután térjünk vissza eredeti helyünkre, várjuk meg, míg az ellenség elmegy és mielőtt megfordulna távozzunk a szobából arra, amerről jöttünk. A csizmákat megszereztük, most már tudunk ugrálni, felugorhatunk a futószalagra. Ezen is csak ugrálva juthatunk előre, lépegetve egy helyben maradunk.
A csizma megszerzése után induljunk el a rakétákat is begyűjteni. A szobában a buborékot zsámoly, majd a rakéták felé kell lökni és azután a bal oldalon lévő sámlikon a buborékkal egy magasságba kell ugrálnunk. MiveI ugrásaink most még elég kicsik azért teljesen ki kell menni a sámli szélére (helyzetünk megítélésében segít a köpenyünk: addig mehetünk lepottyanás nélkül, ameddig még érinti a padlót). Ugráljunk be a rakéták melletti téglarakásra, menjünk ki a száléig és nyomjuk meg a 'tárgy felvétele'-gombot kétszer. A kijutás hasonlóképpen történik a bejutáshoz.
Mielőtt befejeznénk ténykedésünket ezen a szinten, gyűjtsük be az extra erőket. A következő szintre a "B" betűvel jelzett szobából juthatunk át. A szobában két fa és egy kancsó látható, amelyeket a 'tárgy felvétele'-gombbal és némi mozgolódással Iépcsőzetesen összeépíthetünk. Remekünket toljuk be a jobb oldali sarokba úgy, hogy a futószalag mellett álljon. Ugorjunk fel az alsó fazékra, majd az 'ugrás' és a 'tárgy felvétele' együttes használatával ugorjunk gombok a következő fokra. Ezután tegyük le a fazekat, ugorjunk fel a futószalagra, majd a liftező kockára rápottyanva átmegyünk a következő szintre.
Az egyes szobák teljesítésének technikáját nem kívánjuk részletezni (ezt a játékosra bízzuk), mert a játék foIyamán a felmerülő nehézségeket a 0. szint szobáinak, imént ismertetett "logikája" alapján kell megoldani.
Ha a szobákban sikerült összegyűjtenünk az autó összes részét (7 db), a 4. szinten Iévő, a térképen "X" betűvel jelölt szobába kell jutnunk, ahol BATMAN beszáll az autóba és elindul Robin megmentésére. Ennél a lehetöségnéI valószínűbb, hogy idő előtt eIhaIálozik az összes emberkénk. Ha a gép jó hozzánk, még egy lehetőséget (DOGS LIFE) kapunk az akció teljesítésére.
A játékban találkozhatunk felvehető kristálygömbökkel. Ha egy ilyet felveszünk, a gép megjegyzi a szobát és a játék befejeződése után, a főmenü OLD GAME opciójának választásával az új játékot ebből a szobából kezdjük.
Örökélet: A 36800 címen zérust kell elhelyeznünk
Spectrum Világ I. rész