Army Moves

Dinamic Software 1986

 

A spanyol Dinamic játékainak közös vonása, hogy a grafika a Spectrum lehetőségeihez képest elég jól néz ki, valamint, hogy a botkormányt erős amortizáció fogja érni, ellenben a játékos agytekervényeit annál inkább kíméli... Nincs ez másként egyik első nagy sikerük, az Army Moves esetében sem! A program egy színvonalas lövöldözős akció program, ami tulajdonképpen két program, amit a 48K-s változatban külön kell betöltenünk. Mindkét rész egyenként két nehézségi szintet tartalmaz. A két programnak gyakorlatilag semmi köze egymáshoz, ez persze inkább csak a játék előnyére válik! A második résszel egyébként addig nem tudunk játszani, amíg az első részt nem teljesítettük, és nem kaptuk meg a második szint indító kódját.

Nincs más hátra, töltsük be az első szintet! Egy egyszerű menü fogad minket, ahol be kell állítanunk a kívánt irányítást. Választhatunk billentyűzetet, vagy botkormányt (ez alatt Kempston interface-t kell érteni). A játékhoz célszerű csápokat növeszteni, mert a botkormány használata mellett a következő billentyűkre is szükségünk lesz:

 

SPACE - másodlagos tűz gomb

1 - játék befejezése

0 - szünet (bármelyik billentyű megnyomására folytatódik a játék)

 

Billentyűzet kiválasztása esetén tetszőlegesen definiálhatjuk az irányítást. Ha ez megtörtént, nincs más dolgunk, mint elindítani a játékot...

Az első szinten egy terepjáróval kell átjutnunk egy romos hídon. Az ellenség ezt természetesen igyekszik megakadályozni, ennek érdekében katonai terepjárókat, és felfegyverzett helikoptereket vetnek be ellenünk. Ellenfeleink ezen a szinten csak szemből támadnak, így könnyedén megsemmisíthetjük őket egy jól irányzott találattal. Az elsődleges tűz gombbal felfele irányzott rakétákat lőhetünk ki, ami a helikopterek ellen hatásosak, a másodlagos tűz gombbal lefele irányzott rakétákat indíthatunk a terepjárók ellen. A híd -mint már említettem- meglehetősen romos állapotban van, ezért senki ne csodálkozzon, ha szembe találja magát egy leszakadt hídrésszel. Bár a jobbra - balra billentyűkkel tudunk előre hátra mozogni (megállni nem tudunk), ez nem jelent megoldást a gödrök leküzdésére. Szerencsére terepjárónk meglehetősen érdekes képességekkel bír, nevezetesen, hogy a fel irány megnyomásával ugorni tudunk! Ennek tudatában az árkokat könnyedén (ez azért túlzás...) átugorhatjuk, csak arra kell vigyáznunk, nehogy nekiugorjuk egy helikopternek. A kép jobb oldalán a FUEL felirat alatt nyomon követhetjük üzemanyag készletünket, ez azonban csak arra szolgál, hogy lássuk, mennyi van még hátra a szintből (nem fog elfogyni). Ha ellenséggel ütközünk, eltalálnak, vagy leesünk a hídról elvész egy életünk. Ilyenkor sajnos nem arról a helyről folytatjuk a bevetést, ahol elveszítettük az életünket, hanem a szint legelejéről!!! (Ez azért egy kicsit túlzás volt a készítők részéről... Ez egyébként igaz a többi nehézségi szintre is!). Ha mindezek ellenére sikerül elérni a szint végére, helikopterbe szállhatunk, és repülve folytathatjuk küldetésünket. De ez már a következő nehézségi szint eseménye lesz...

Az első rész második szintjén egy FALCON PATROL 2-höz hasonló mutatványt kell előadnunk. Helikopterünkkel balra haladva kell utat törnünk az ellenség védelmi rendszerén. Úgy látszik, mérgesek lehetnek ránk, mert most már vadászgépeket küldenek ellenünk, mindeközben a légvédelem is "boldogít". Helikopterünkkel a jobbra - balra iránnyal most is tudunk előre-hátra navigálni, amire nagy szükségünk lesz, mivel itt már hátulról is ránk támadhatnak! Az elsődleges tűz gombbal előre tudunk rakétát indítani, de ha a balra iránnyal előre haladunk, a helikopter orra enyhén lefele néz, így a rakéták is arra repülnek. A másodlagos tűz gombbal bombákat tudunk szórni. Célszerű a botkormány eszeveszett rángatása, és a tűz gombok minél gyorsabb ütemben való nyomkodása... Figyelem! A szint végén le kell szállni a 'H' betűvel jelzett leszállópályára! (Ugyanúgy néz ki, mint amiről elindultunk!)

A harmadik nehézségi szinten nincs sok változás, helikopterünkkel most tengeri bevetésre indulunk. A vadászgépek már szinte régi ismerőseink, viszont most a tengerről hadihajók lövöldöznek ránk... "Természetesen" ennek a szintnek a végén is le kell szállnunk! Vigyázzunk, nehogy túlrepüljünk a leszállópályán!

A negyedik szint semmi újat nem hoz az eddigiekhez képest, egy füves, dombos táj felett repkedünk. (Az eddigiekkel szemben elég csúnyán néz ki.) Nem tudom, hogy gondolták a készítők, hogy a 3. 4. szintet bárki teljesíteni tudja? A kilenc élet elég hamar elfogy, de a fő akadály, hogy mindig a szint elejéről indulunk. Az első részben a játékképernyő alatt, bal oldalon az életeink számát láthatjuk, középen a pontszámunkat, jobb oldalon az üzemanyagunkat (erről már volt szó) láthatjuk.

Ha valaki valamilyen csoda folytán (esetleg egy örökélet, és a memória tartalmának sűrű mentegetése segíthet) teljesíti a negyedik szintet is, megkapja a második rész kódját:

 

27351

 

Akkor talán töltsük is be a második részt! A menü ugyanaz mint az első részben, indítsuk a játékot!

Mint láthatjuk, a program menetében változások történtek: kénytelenek vagyunk gyalog folytatni küldetésünket, lévén, hogy egy mocsaras dzsungelben találjuk magunkat. Egy mocsárban általában nem mindegy hova lép az ember, nincs ez másképp most sem: csak a piros (szilárd) talajra léphetünk. Miközben a szilárd részek között ugrálunk egyéb nehézségek is adódnak: a dzsungel gazdag élővilága számtalan veszélyt rejt! Na ne túlozzunk, ebben az esetben csak egyet, nevezetesen a szemből nekünk repülő madarakat. A madarakat ugyan nem tudjuk lelőni, de ha eltaláljuk őket, nagyobb magasságban folytatják pályájukat. Emellett a bozótból időnként gránátot dobnak hozzánk, tehát nem szabad sokat (keveset se...) egy helyben állni! A második részben a készítők "fantasztikus kegyben" részesítettek: ha eltalálnak, arról a képernyőről folytatjuk az akciót, ahol meghaltunk. Sőt! Még visszafelé is tudunk haladni! A másodlagos tűz gombbal a második rész szintjein gránátot tudunk dobni.

A 6. és 7. nehézségi szinten a Green Beret-hez hasonló mutatványokat kell előadnunk. Menni, lőni, menni, lőni... Az ellenséges katonák a hatunk mögül is támadnak, és a lőszerrel sem spórolnak. (Ráadásul jó sokan vannak, ne is várjuk, hogy elfogynak.) Ha ránklőnek guggoljunk le, így nem találnak el. Sajnos azonban egy őrtoronyból gránáttal lőnek ránk, így most sem tudunk sokáig egy helyben tartózkodni!

A 7. szinten a feladatunk egy páncélszekrény felrobbantása. Itt azonban már ajtókon kell ki-be, létrákon le-fel mozogni! (Akár még el is tévedhetünk...) Egy nyitott ajtón a fel megnyomásával lehet bemenni. Időnként érdemes várni, hogy kinyíljon egy ajtó!

A jobb alsó sarokban (ahol az első részben az üzemanyagot láthattuk), most a nehézségi szintet jelzi a program.

 

Térkép 1,2

 

Kiss László