Archon II: Adept Electronic Arts 1989 |
Egy régi-régi játék, béna grafikával és béna
zenével, de a játszhatóság mindent kárpótol. Leginkább a később megjelent
Chaos-hoz hasonlít, de itt nem egy varázslót (és
annak varázslatait) irányítjuk, hanem egy kisebb csapatot. A cél természetesen a
másik csapat megsemmisítése. A játékot ketten, vagy egyedül, a gép ellen
játszhatjuk.
Betöltés után el kell döntenünk az irányítás módját: Kempston vagy Sinclair
botkormány, illetve billentyűzet között választhatunk, a 0 megnyomásával
léphetünk tovább. Ha billentyűzetet választunk a két csapatnak más-más a
billentyűzet-kiosztása. A CHAOS csapatot a 3, 4, Q, A, CAPS billentyűkkel, az
ORDER csapatot pedig a B, N, P, L, SYMBOL billentyűkkel irányíthatjuk. A
következő képernyőn kiválaszthatjuk, hogy a két csapatot (CHAOS, ORDER) ki
irányítsa (3-4 - a számítógép vagy játékos), a két csapat erősségét (1-2)
valamint beállíthatjuk, melyik csapat kezdjen (5). A 0 megnyomásával indíthatjuk
a játékot. Figyelem! Az alapbeállítás szerint gépi játékos játszik gép ellen,
tehát a túlzott igényű emberek, akik játszani is szeretnének a játékkal,
állítsák be a játékosokat.
A játéktér két oldalán feláll a két csapat (bal oldalon a CHAOS, jobb oldalon az ORDER). A két fél (a sárga és a kék) természetesen a másik kiírtásán fáradozik. A játékot négyféleképpen lehet megnyerni:
Az első: kiirtjuk az ellenfél összes karakterét. (Ilyen azért ritkán fordul elő)
A második: elfogyasztjuk az ellenfél varázslóinak energiáját. (Hasonlóképp... )
A harmadik: elpusztítjuk az ellenfél bázisát: Id. később.
A negyedik: Rátelepszünk a pályán villódzó varázspontokra. (Sokszor így végzem ki ez ellenfelet)
A játék egy 5 részre osztott pályán játszódik:
A legbelső: Föld... a pályán hatalmas kövek találhatók. Ez egy jó kis pálya. (Zöld színű)
Víz... a pályán nagy víztócsák éktelenkednek, akadályozva a mozgást, illetve lassítva azt. (Kék színű)
Levegő, tükör... itt a lövést, mozgást eltérítő tükrök sorakoznak, melyek időnként igen kellemetlen perceket okoznak.
A legkülső: tűz... itt hatalmas tűzhengerek terebélyesednek a pálya közepén
Az ötödik pályafajta tulajdonképpen csak 2 mező, a tűz és a levegő pályák között. (Fekete mező)
A táblán 6 varázspont (VP) van elhelyezve: 16 lehetséges hely van a pályák sarkaiban, A fennmaradó 2VP a két üres (fekete) mezőn találhatóak, ezek azok a bizonyos "ötödik fajtájú" pályák. A VP-k a négy fő pályarészen mindig változnak (föld - víz - levegő - tűz -), míg a 2 fekete mező mindig tartalmaz VP-t. A nyeréshez Csak a 6 aktuális pontot kell elfoglalni! A tábla elhelyezkedését mutatja a következő ábra.
Gondolom felmerült egy (pár...) kérdés a szerencsétlen olvasóban: "hogy a fenébe lehetne elfoglalni azt a rakás VP-t, ha a játék elején csak 4 nyomorult banyával rendelkezünk?"
Jó kérdés, de azt hiszem, hogy a válasz egyszerű: majd a banyák varázsolnak különféle karaktereket. A varázslás természetesen nem ingyen van, a képernyő szélén lévő (kezdetben kis) csík jelzi a varázserőt. Ha az összeset elvarázsolgatjuk, a következő kör Game Over-rel kezdődik. Ha a kiválasztó mezőt az egyik banyára visszük, akkor (tűzgomb után) a vezérlés a banyára kerül. Léphetünk vele. Jelöljük ki a célpozíciót (lehetőleg ugyanolyan típusú mezőt, mert a típusváltás csökkenti a varázserőt!) és nyomjunk újra tüzet. A varázsbanya odateleportál, és a másik játékos következik. Ha a varázslóval varázsolni szeretnénk, kétszer nyomjuk meg a tűzgombot! Egy varázslatnév jelenik meg az információs ablakban. A joy fel/le mozgatásával választhatunk az alábbi varázslatok közül:
Summon: Ezzel a ponttal varázsolhatunk embereket magunk köré. Mivel a téma elég bő leírást kér a varázslatok leírása után foglalkozok vele.
Heal: Tűzgomb után vigyük a keretet egy saját karakterre, és a varázslat felnyomja a fickó erejét.
Imprisson: Elég szívós varázslat, a kiválasztott ellenséges alakzatot úgy megbénítja, hogy az ellenfél már a büdös életben nem tudja elmozgatni, az áldozatot. Heheee...
Release: Nem igazán tudom, hogy mire használatos, talán az előbbi ellentele, de csak azt oldja fel, amit mi bénítottunk meg. Jó mi?
Weaken: A heal ellentéte, a szerencsétlen áldozatot kicsit lebénítja, jó esetben ki is nyiffantja.
Banish: Jó kis varázs, de nagyon sok varázserőt használ el, ezért ritkán szoktam alkalmazni - a kiválasztott ellenfél úgy ahogy van, szőröstül- bőröstül elfüstöl!
Apocalypse: Hogy is mondjam... Armageddon! Rémlik valami? Egy végső csatára hívjuk ki az ellenfél bázisát, a mi bázisunkkal. Az erőt a két fél varázsenergiája (amiből eddig varázsolgattunk) határozza meg, s minden találat csak egy kicsit csökkent belőle. Aki ezt megnyeri, az a játékot is megnyeri. Szóval ne puskázzuk el!!! Egy gond van ezzel a varázslattal: túl sokat fogyaszt a varázserőből, s mivel a varázserő szerint alakul a végső összecsapás, könnyen túlerőbe kerülhet az ellenfél, s a sorsunk megpecsételődött. Ha ebből a kis tőmondatból nem derül ki virágosan, mi is ez, majd élőben kiderül. Automatikusan Apocalyipse kezdődik, ha kiírtjuk az ellenfél összes banyáját, de ekkor nem vonódik le az a rakás varázserő.
A küzdelmet a varázsolt teremtmények fogják megvívni, így egyáltalán nem mindegy milyen lényeket kreálunk. Tekintsük át részletesen a summon, a szörnykészítő varázslatot! A két félnek különféle karakterei vannak.
A KÉK CHAOS (bal oldali) játékos emberkéi:
Behemoth - föld - (A név után álló szó a célszerű felhasználási helyét mutatja) Egy nagy állat, aki az ellenfelét lebunkózza.
Siren - víz - Nagyon gyenge karakter, tűzgomb nyomására nem lő, hanem elkezd kornyikálni. Ez az ellenfél idegeire megy, és megdög(lene), ha nem lenne olyan hülye, hogy nem írtja le ezt a kis dugaszt.
Ifrit - levegő- Egy kúp alakú lövöldöző karakter, közepes harcos.
Firebird - tűz - Ez egy repkedő madár, a tűzgomb megnyomására hatalmas lángcsóvává alakul, s a közelben lévő alakot jól megsütögeti. Elég béna, mert ki az a hülye, aki közel merészkedik hozzá?
Juggernaut - démon - (A demon típusú alakok mindenhol jók) Szerintem a legjobb karakter, tűzgombra turbó sebességre kapcsol és úthenger módjára elcsapja az útjába eső lamereket. Érdekes dolog bontakozhat ki két "tank" csatájakor.
Wrait - demon - Jó kis player, harc közben nem látható. Odairányítjuk az ellenfélhez (kábé) és tűzgombra leszívjuk az erejét. A leszívott erő a Wrait erejéhez csatolódik, pluszban! Jó nehéz kinyírni.
Gorgon - demon - Szupergyors lövedékű alak, aki lövedékével egyre lassítja az ellenfelét 3 lövés és a legerősebb ellenfél is kinyúl.
Chimera - demon - A "legdrágább" harcos, bár szerintem egy "tank" jobb nála. Először lő egy gyorsat, aztán egy hatalmas "szertefoszlós lövöldözést mutat be. A harmadik támadási formája a farokcsapás, mint ahogy a skorpiókhoz illik. Szerintem nem éri meg az árát.
A SÁRGA, ORDER (jobb oldali) játékos emberkéi:
Giant - föld - Hasonló a kék behemótjához, de egy kicsit jobb annál, mert lőni tud, méghozzá tonnás köveket. "Árához" képest egész jó.
Kraken - víz - Jó béna, "szertefoszlós" lövedéket lő, jó gyengén. Gyenge.
Thunderbird - levegő - A kék Ifrit párja, de ez is jobb egy kicsivel. Repkedő madárka, csak gyors lövedékeket lődöz. Középszerű, árát megéri.
Salamander - tűz - Kutyaszerű képződmény, nekem nem tetszik.
A demon típusú alakok megegyeznek a kék a CHAOS csapatéval.
A kiválasztás után a kerettel elhelyezhetjük a teremtményt, de csak a banya alatt lévő mező típusával egyező mezőre és nem az ellenfél egyik banyájára. Minden körben egy karakterrel léphetünk (ez lehet varázsló, vagy teremtmény), vagy varázsolhatunk egyet. A lényekkel való mozgás meglehetősen érdekes. Azon a típusú mezőn, ahol a karakter áll, bárhova léphetünk, de ha másmilyen típusú mezőre szeretnénk átlépni, csak a mellettünk lévő pozícióba léphetünk. Ha az ellenfél egyik emberére helyezzük, csata alakul ki. Ez egy elég szerencsétlenül kivitelezett része a játéknak. Bal oldalon a kék, jobb oldalon a sárga harcos látható. A csíkok a kereten a kel játékos erejét jelzik. Ha ez elfogy, az aktuális harcos megdöglik. Lőni nem tudunk korlátlanul, csak akkor, ha a felső sorban megjelenik egy jel (színe megegyezik a csapatunk színével). Ha lőttünk, egy ideig várnunk kell, míg újra támadhatunk. A pályán az aktuális pályatípus szerinti akadályok vannak; tehát a földpályán kövek, a fekete pályán semmi, stb. (lásd elől!) Ha lehet a tűzbe ne sétáljunk bele! Megtámadhatjuk az ellenfél varázslóját is teremtményeinkkel, de ebben az esetben kemény (és esélytelen) csatára készüljünk fel, a varázslók nagyon erősek!
Commodore Világ 33. rész