Airborne Ranger Microprose Software Ltd. 1988 |
Ez egy igen színvonalas akciójáték, aki szereti a RAMBO, COMMANDO, és a hozzá hasonló programokat az biztos megkedveli. A játékban egy kommandóst irányítunk, akinek célja, hogy miközben végigrombol egy szigetet egy bizonyos küldetést is teljesítsen. Betöltés után az első feladatunk az irányítást kiválasztani. Választhatjuk a KEMPSTON, PROTEK/AGF, SINCLAIR Interface-t, valamint billentyűzetet. Választásunkat a SPACE megnyomásával kell megerősítenünk. Figyelmesen állítsuk be az irányítást, mert később már nem lehet megváltoztatni! Ezután 12 küldetés közül választhatjuk ki a nekünk tetszőt. A küldetések a következők:
1 - Fegyverraktárak megsemmisítése (Az egyiknek az ajtaját gránáttal be lehet robbantani és ha bemegyünk lőszereket vehetünk fel)
2 - Titkos kód kulcsának ellopása (Egy, a szabadban lévő asztalról)
3 - Ellenséges repülő megsemmisítése (Nem szabad egy bunkert se kilőni, mert észrevesznek, és elmenekülnek a repülőgépek)
4 - Ellenséges tiszt foglyul ejtése (Ez a gyakorlatban a lelövését jelenti)
5 - Olajvezeték elvágása (Egy épület oldalából egy cső lóg ki, csak időzített bombával tudjuk megsemmisíteni.))
6 - Radarállomások megsemmisítése (3 radarantennát kell felrobbantani)
7 - Ellenséges rakéták megsemmisítése
8 - Foglyok kiszabadítása (Itt sem szabad robbantással felkeltenünk magunkra a figyelmet. A mentés úgy történik, felrobbantjuk a börtön melletti tetraédert, és a kapcsolót átkapcsolva védjük a rabokat a gép érkezéséig)
9 - Kísérleti repülőgép lefényképezése (Be kell menni a hangárba. Utána akár fel is robbanthatjuk)
10 - Túszok kiszabadítása (Gránáttal ki kell robbantani az ajtót, és megvárni a helikoptert)
11 - Szabotázsakció: El kell téríteni egy repülőgépet. El kell jutni a határig, és megvárni a gépet. Itt nem lehet előbb hívni a helikoptert, ki kell tartanunk annak érkezéséig.
12 - Szabotázsakció késleltetése: fel kell robbantani a repülőgépek számára fenntartott üzemanyag-raktárt (hordókat), ami csak időzített bombával lehetséges. Itt sem szabad előre felfednünk magunkat.
Az akció teljesítése után a térképen megjelölt helyen (jele: X) felvesz minket egy helikopter. A küldetést meghatározott időn belül kell teljesíteni. Ha nem érünk időben a "találkozási ponthoz" azt feltételezik, hogy elestünk, a helikopter nem vár tovább. Ha sikerült teljesíteni a feladatot, és elértük a találkozási ponthoz, jelezhetünk a helikopternek, ilyenkor nem kell kivárni a hátra lévő időt, azonnal értünk jönnek (kivéve egy küldetést).
Miután kiválasztottuk a küldetést a nehézségi szintet kell beállítani, majd az angol nyelvű instrukciók megtekintése után kezdődik a játék. Először a szigetet felülnézetből látjuk és egy repülőgépről három utánpótláscsomagot dobhatunk le, majd mi is kiugorhatunk (persze ejtőernyővel...). A repülőt jobbra-balra tudjuk irányítani, tűzgombbal kidobjuk a csomagot. (Célszerű nem a vízbe dobni.) A célpont(ok) természetesen a sziget ellenkező oldalán van(nak), aminek eléréséhez egy védelmi rendszeren kell utat törnünk. Ehhez a következő eszközöket vehetjük igénybe:
- időzített bomba: a célpontok ellen
- gránát: aknamező, fal, drótkerítés, némelyik célpont ellen
- kés: rendkívüli hasznosságát most nem elemzem.
- kézi rakétavető: bunkerek és a célpontok ellen
- gépfegyver: csak a katonák ellen
A fegyverekből csak meghatározott készletek állnak rendelkezésünkre, de a muníciót az utánpótlás-csomagokból pótolhatjuk. Ha nem tudjuk felvenni a csomagot, azért van, mert túl vagyunk pakolva. Célszerű a lövészárkokban kúszva közlekedni, mert így a bunkerekből nem tudnak ránk lőni. Vigyázzunk, kerüljük ki az aknamezőket, vagy dobjunk rájuk gránátot. A jégen át tudunk menni, de vigyázzunk a megrepedt részekre! A szögesdróton egy gránát alkalmazása után át tudunk jutni. Alaposan gondoljuk meg, hogy mire lövünk rakétával, mert kevés van belőle. A képernyő két szélén található kijelzők a következő információkat mutatják:
FATIGUE: mennyire fáradtunk ki a futásban
WOUNDS: sebesüléseink száma (a negyedik halálos)
FIRSTAID: a rendelkezésünkre álló elsősegélykészlet. Használatával csökkenthetjük
a sérüléseink számát.
TIME: A feladat végrehajtásához rendelkezésre álló idő.
T. BOMBS: A rendelkezésünkre álló időzített bombák
GREANDES: Gránátok
KNIVES: Kés
ROCKETS: Rakéták
CARBINES: Töltény a lőfegyverhez Az aktuális fegyver elszíneződik.
Végül következzenek a kezelőgombok:
ENTER - a futás sebessége
SYMBOL SHIFT - térkép ki/be: ezen minden tereptárgy látszik (még mi magunk is)
SPACE - lehasalhatunk/felállhatunk (ezért nem lehet ENTERPRISE-on a belső botkormányról játszani a játékot, mivel ez egyben a tűzgomb is)
B - elsősegély
C - időzített bomba előkészítése 1 - gránát előkészítése
2 - kés előkészítése
3 - rakétavető előkészítése
4 - gépfegyver előkészítése
M - a helikopter hívása
Enterpress 1994/3-4