Afterburner

Activision Inc. 1988

 

Az AFTERBURNER a SEGA cég egyik legsikeresebb coin op (pénzbedobós) játéka volt 1988-ban, tehát egyáltalán nem meglepő, hogy a játékot mikroszámítógépes feldolgozásra is kiadták régi jó üzletfelüknek, az Activision-nak. Természetesen a feldolgozások közül az eredetit a 16 bites gépekre (Amiga, Atari ST) készült változatok közelítik meg, de a (ehetőségekhez képest igazán jól sikerült a Spectrum-verzió is. A játékban egy F 14 Toracat típusú amerikai vadászgép pilótájának szerepét játsszuk.

Az AFTERBURNER tehát egy repülőgép-szimuláció, amely megvalósításában számos rokon vonást mutat a későbbiekben bemutatásra kerülő ATF-el - például abban is, hogy a játékképernyőt nem - a szimulációknál megszokott módon - a pilótaülésből vizsgáljuk, hanem a gépünket hátulról láthatjuk. A küldetés egy nagyon szépen megrajzolt anyahajó fedélzetéről indul. A játékban a több hullámban támadó, rakétákkal és gépágyúkkal felszerelt ellenséges gépekkel kell szembenéznünk. A mi gépünk végtelen számú tölténnyel, viszont korlátozott mennyiségű rakétával van felszerelve. A rakéták egyébként nagyon kellemes szerszámok, ugyanis automatikus irányításúak. Ha egy ellenséges repülőgép körül egy keret jelenik meg, befogta a számítógép a célpontot, indíthatjuk a rakétát. Újabb rakétákat akkor vehetünk fel, ha landolunk vagy pedig az utánunk küldött repülőgépből a levegőben vételezünk üzemanyagot. További felszerelés még a 'SPACE' gombbal aktívátható uránégető, amiről a játék a nevét kapta. Ennek bekapcsolásával hirtelen növelhetjük sebességünket. A játékban 23 szintet kell teljesítenünk, amelyek - az eredeti változatban - hármasával töltődnek be.

A játékképernyő alatt bal oldalon láthatjuk a sebességünket (SPEED), alatta az életeink számát jelképező repülőket, középen az utánégető állapotát, jobb oldalon a rakétáink számát.

A grafikai kivitelezés meglehetősen kétarcú: a repülőgépek (különösen az üzemanyag-szállítók) és az anyahajó szépen kidolgozottak, de a háttér az a tipikus semmi. A hangeffektusok átlagosak, a menüből állítható, hogy a játék közben harci zajokat vagy zenét hallgatni. Mindent egybevetve: az AFTERBURNER nem egy rossz játék.

 

Spectrum Játék és Program 6.

Kiss László