ACE (Air Combat Emulator)

Cascade Games 1986

 

Az igen nagy példányszámú Sinclair szaksajtó szerit az egyik legjobb harci repülőgép szimulátor, érdekes grafikával és ötletes megoldásokkal.

Betöltés után megjelenik a kezdő oldal, ahol a szerzők neve alatt látható, mennyi pontot kaphatunk egy-egy katonai objektumért.

 

A billentyűk kiosztása a következő:

 

Jobb, bal, le, fel: Joystick

Tűz: Enter, F6, U

Tolóerő fel: F8

Tolóerő le: F7

Térkép: M

Futómű Be/Ki: I

Fegyverzet: N

Kilépés: Esc

Lassítás: Pause

Célkereszt mozgatás: E, R, T, Z

 

Ha megnyomunk egy billentyűt, bejelentkezik a menü:

 

1 - Játék kezdete

2 - Nehézségi szint (1-9 fokozat, 1=gyakorlás)

3 - Egyszemélyes küldetés (a pilóta látja el a tüzelés feladatait is) Kétszemélyes küldetés (az egyik irányít, a másik tüzel, s ekkor az E-R-T-Z billentyűkkel mozgatható a célablak. Ha ebbe kerül valami, a "0" (?) billentyű hegnyomásával lehet tüzelni. Ilyenkor párhuzamosan a pilóta a löveggel tüzelhet.) A kétszemélyes küldetés az INTERFACE-II segítségével két joystick-kal kényelmesen játszható.

4 - Repülés időszaka (nyár, tél, éjszaka)

5 - Az eddigi legmagasabb pontszámok betöltése magnetofonról.

6 - Az eddigi legmagasabb pontszámok megjelenítése a képernyőn

7 - KEMSTON joystick ki / be

 

Választás után nyomjuk meg az "1"-es billentyűt. ekkor .jelölnünk, milyen összetételű legyen a fegyverzet.

 

1 - Általános összetétel

2 - Légi fegyverzet fölénye

3 - Földi fegyverzet fölénye

4 - Tengeri haderő elleni fegyverzet fölénye

 

A műszerfalról a következő információkat olvashatjuk le:

 

1 - Jobb felső sarokban: fedélzeti számítógép. (itt jelennek meg a tájékoztató és veszélyt jelző feliratok, valamint az üzemanyag szállító gép koordinátái)

2 - Jobb alsó sarokban: fegyver típus jelző, ill. mód-jelző

3 - A fegyver-jelzőtől balra látható a hátsó kamera képe: ha valami van a hátunk mögött (repülőgép, rakéta) itt látjuk a képét

4 - Ettől balra látható a gépünk helyzete (műhorizont)

5 - A műhorizont felett láthatjuk a radar képet

6 - Bal oldalon felül: THRUST - tolóerő

7 - FUEL - üzemanyag jelző

8 - ALT - magasság

9 - VEL - sebesség

10 - S - pontszám

11 - U - futómű állapota

12 - A futómű kijelző alatt található az iránytű

 

Először szálljunk fel a bázisról.

 

- Adjunk tolóerőt "F8"-al

- ha megfelelő a sebesség (200 mérföld felett), kezdjünk el emelkedni (↑)

- 300 mérföld elérése előtt húzzuk be a futóművet (I)

- feltétlenül várjuk meg, amíg a gép elhagyja a repülőtér körzetét

 

A térkép "M"-mel hívható be. Itt látható az ellenség helyzete. Meg kell akadályoznunk gépesített hadseregük előrenyomulását. Fedezi őket a légierő is, ezekkel harcba keveredni igen veszélyes dolog, mert gépünk könnyen megsérülhet. Harc közben üzemanyagunk folyamatosan fogy, időnként pótolnánk kell. Erre két mód van. Vagy leszállunk vagy üzemanyag szállító repülőtől vételezünk. Ha találatok miatt tönkremenne a gép valamelyik része, feltétlenül le kell szállnunk, és a gépet kell javíttatnunk. Ha csak üzemanyagot szeretnénk vételezni, nem kell leszállnunk, tankolhatunk a levegőben is. Ehhez hátulról kell megközelítenünk a térképen is látható tanker-gépet. Az információs ablakban láthatjuk a tanker magasságát (ALT xx) és sebességét (VEL xx). Az információs ablakban egyéb okosságot is olvashatunk, pl.:

 

Stall Warrning: gépünk "átesik"

Enemy Territory: ellenségest terület fölé érkeztünk

Target Destroyed: a célpont megsemmisült

Low Altitude: túl alacsonyan repülünk

 

Leszálláskor a következőkre ügyeljünk:

 

- ereszkedjünk le kb. 100 láb magasságra

- a tolóerőt vegyük le egészen minimálisra

- ha belépünk a repülőtér körzetébe, nyomjuk meg a lefelé billentyűt (↓)

- ha a magasság nulla, vegyük le teljesen a tolóerőt (F7)

 

Megállás után gépünk feltöltődik üzemanyaggal és lőszerrel, majd ismét fegyverzetet kell választanunk, és folytathatjuk a harcot.

 

Sinclair Spectrum játék és program 2.

Scan&OCR Kiss László