Spectrum emulátor ISS 3
01) Eredeti állapot, mindkét oldalról, plusz egy "térkép" a kapcsolási rajz IC számozása szerint.
02) Első lépés az EPROM kiforrasztása, amit a rossz minőségű nyák miatt nagyon óvatosan kell végezni, különben a képen látható módon feljönnek a vezetékek.
03) EPROM foglalat átalakítása 64KB-os EPROM fogadására. A foglalat beforrasztása előtt át kell vágni a 28-as és 1-es lábakat összekötő vezetéket, a piros X-el jelölt helyen. Ezután beforrasztható a foglalat, majd ezután az EPROM (U1) 1-es lábára rá kell kötni az A15-ös címvezetéket a képen látható módon.
04) U9 jelű LS374-esnél nyák hiba kijavítása: 19-18-as lábak közötti vezetéket át kell vágni a képen pirossal jelölt helyen. Ezután az U9 18-as lábára rá kell kötni az A15-ös címvezetéket, célszerűen az előző pontban az U1-es lábára kötött vezetéket folytatva. Harmadik képen látható a kész drótozása az A15-nek.
05) tervezési hiányosság kijavítása: a port dekódolást végző U2 engedélyezéséhez nem elegendő a gyárilag bekötött -IORQ jel, ezenkívül szükséges -RD/-WR jelek egyikének aktivitása is. Ezen jelek figyeléséhez plusz logikai kapuk kellenek egy 74LS32 és egy 74LS86 IC formájában. Ezeket "emelet ráépítés" formájában lehet bekötni. Az emulátor működéséhez nem szükséges, de kiegészíthetjük egy aktivitást jelző LED-del is. Az első képen látható a plusz alkatrészek elhelyezése, és az új alkatrészekkel kiegészített IC számozás is. Az új U17-es jelet kapott LS32-est célszerű U15 tetejére telepíteni, mivel így a tápfeszültségen kívül a -RD és -WR jel is közvetlenül a "földszintről" elérhető. Tehát a 2-es (-RD), 7-es (GND), 12-es (-WR) és a 14-es (VCC) lábakat forraszuk össze az alatta lévő U15 azonos számú lábaival. A többi lábat hajlítsuk fel, hogy ne érintkezzen az alatta lévőkkel. U17 1-es és 13-as lábát kössük össze, majd erre vezessük rá a -IORQ jelet, amit az U14 11-es lábától tudunk idevezetni (a képen fehér drót). U18 jelet kapott LS86-os az U11 tetejére kerül, itt csak a tápfeszültség jön a "földszintről", 7-es és 14-es lábat kell összekötni az alatta lévő U11 megfelelő lábaival, a többit fel kell hajlítani. U17 3-as lábát össze kell kötni az U18 1-es lábával, az U17 11-es lábát az U18 2-es lábával. Az U18 3-as lábán jön ki a kombinált engedélyező jel amit az U14 13-as lábára kell kötni. Második-harmadik-negyedik képen látható a kész "emelet" több nézetből. Ötödik képen látható az U14-nél a vezetékek bekötése. A régi engedélyező jelet le kell vágni az U14 13-as lábáról, ennek helye van jelölve a hatodik képen pirossal. Ha LED-et is szeretnék, akkor azt az U11 eddig nem használt 8-as lábon lévő kimenetére lehet kötni, másik pólusát egy 220 Ohmos ellenálláson keresztül a +5 Voltra. Bekötése szintén látható a képeken.
06) Az EPROM címzésének módosítása. Ahhoz, hogy a teljes 64KB-os terület elérhető legyen, el kell vágni az U3 12-es lábáról az U4 3-as lábára tartó jelet (-A15) el kell vágni a piros X-el jelölt helyen, majd az U4 3-4-es lábát össze kell kötni, képen világos zöld körben. Az Emulátor ROM-ja eredetileg a 30H szegmenstől látszik. Ha olyan bővítős EXDOS kártyával együtt akarjuk használni, ami szintén tartalmaz 30H szegmensű EPROM helyet, akkor ütközés lenne. Ennek feloldására átállíthatjuk az Emulátor ROM-ját 70H kezdetűre: ehhez a kék X-el jelölt helyen vágjuk át az U3 6-os lábáról az U4 1-es lábára tartó vezetéket (-A20), majd az U3 5-ös lábát (A20) kössük össze az U4 1-es lábával (sötétzöld körrel jelölve). (Szükség esetén hasonló módon más címre is át lehet kódolni.)
07) már csak a megfelelő ROM fájlt tartalmazó EPROM-ot kell berakni a helyére és készen is vagyunk.
Végül a de luxe változat kapcsolási rajza és a ZX 4.1b ROM.
08) Lehet TAP és TZX fájlt betölteni, TZX-nél természetesen adódik némi megkötés, mivel, ahogy eddig is, csak azok a programok mennek, amik a Spectrum ROM LOAD rutinját használják. De ahogy nézem a WOS-on általában az eredeti mindenféle extra másolásvédett Loaderes változaton kívűl fent szokott lenni feltört is, és általában van TAP változat is, az a biztos.
Az SCOPY-val lehetséges az ilyen fájlok szétbontása, arra az esetre ha valaki netán újabb átírat készítéséhez érezne kedvet.
TAP/TZX fájlból közvetlenül töltve is konvertálva jelennek meg a betöltő képek.
TZX-ből már kezeli a Turbo Data Block-ot, és a Pure Data-t, bár közvetlenül töltésnél nincs ennek sok jelentősége, mert ilyenre ugyis spéci loadderrel hivatkoznak.
SCOPY-nál érdekesebb, hogy az ilyen programot is szét lehet szedni, és utána a betöltő részt visszaírva a ROM rutin hívására (ahogy anno az Enterpressben is írtam) már a futhat a program.
(Gyakorlásra ajánlom pl a Videopool TZX verzióját, az is ilyen kis trükkös betöltös )
Tesztelési célzattal tettem bele egy kis cheat-ot, amikor az Emulátor bekapcsolására vár, a fel+le billentyűk egyszerre lenyomásával hajlandó elindulni a HW nélkül is, persze túl sok mindenre nem használható így max BASIC-re.
De lehet probálgatni a betöltést, ezért tettem bele.
Eddig egy játékra (POGO) akadtam, ami végig ROM rutinokat használ, így hajlandó elindulni. Persze attributum konvertálás nélkül nincs benne túl sok élvezet.
De Egzo igérte nekünk, hogy beleteszi a Spectrum Emulátort az EP32-be.
A Spectrum billentyűzetet kevésbé ismerők kedvéért. Most már :ZX fájlnév formában is indítható az emulátor, értelemszerűen ekkor egyből betölti a megadott programot. Így nem kell bajlodni a LOAD parancs megkeresésével. Meg így majd bele lehet tenni az EPDOS-ba is, hogy a Spectrum progik onnan is indíthatóak legyenek.
Zozosoft